|
عنوان پروژه طراحی مدل دینامیکی به منظور شناسایی عوامل تاثیرگذار در کاهش سهم حمل و نقل همگانی از سفرهای شهری |
چکیده تا به امروز، تلاشهای متعددی برای تشویق کاربران شبکههای حملونقلی به استفاده از وسایل عمومی انجام شده است و تا زمانی که نتوان عمده کاربران شبکه را به سمت این نوع حمل و نقل سوق داد، این تلاش همچنان ادامه دارد و خواهد داشت. سیستم حملونقل اتوبوسرانی به عنوان زیرمجموعهای از حمل و نقل عمومی از این قاعده مستثنی نبوده و به عنوان پرکاربردترین مد حمل و نقل عمومی در سطح شهر مشهد نیاز به بررسی سیستم حمل و نقل اتوبوسرانی به منظور افزایش استفاده از اتوبوس احساس میشود، اما نکتهای که وجود دارد، آن است که برای رسیدن به این هدف، باید دانست که کدام یک از طرحهای پیشنهادی به مدیران قادر است تا به بهترین نحو موجب افزایش استفاده از اتوبوس شود. بنابراین در این راستا شناسایی عوامل مؤثر بر استفاده شهروندان از سیستم حملونقل اتوبوسرانی و همچنین بررسی چگونگی تاثیرگذاری هریک از این عوامل در میزان استفاده از این سیستم اهمیت ویژهای دارد. با توجه اینکه سیستمهای حمل و نقلی اتوبوسرانی جزو سیستمهای پیچیده با متغیرهای متعدد و حلقههای بازخوردی خطی و غیر خطی می باشند و با توجه به تغییرات مداوم در خواستهها و انتظارات شهروندان، استفاده از روش کمی خطی معمولی برای توصیف ویژگیهای این سیستم پیچیده مناسب نیست، بنابراین در این تحقیق عوامل تاثیرگذار بر استفاده از اتوبوس با استفاده از روش پویایی شناسی سیستمها مدلسازی شده است. مدل در افق زمانی ده ساله با دورههای فصلی شبیهسازی شده است. به منظور اعتبارسنجی مدل از آزمون باز تولید رفتار استفاده شد و مدل سیستم حمل و نقل اتوبوسرانی در افق زمانی سال 1390 تا 1399 در دورههای فصلی شبیهسازی شد. مقایسه نتایج شبیهسازی با رفرنس مدهای متغیرهای کلیدی عملکرد همچون متغیر استفاده از اتوبوس نشان داد، رفتار متغیرهای کلیدی عملکرد با رفتار رفرنس مدهای مربوطه مشابه است، بنابراین میتوان اعتبار مدل را در زمینه آزمونهای رفتاری مورد تائید قرار داد. پس از تایید مدل در آزمونهای اعتبارسنجی، مدل در افق زمانی 1399 تا 1408 شبیهسازی شد. در پایان با استفاده از نمودار انباشت و جریان، دو سناریو کرایه و افزایش بودجه دریافتی از شهرداری به منظور افزایش استفاده از اتوبوس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد، کرایه تاثیر بسزایی در افزایش یا کاهش استفاده از اتوبوس ندارد. در حالیکه سناریو افزایش بودجه دریافتی از شهرداری با سیاستهای بودجهای فعلی در سیستم اتوبوسرانی موجب افزایش کمی در استفاده اتوبوس میشود. لذا طراحی سیاست بهینه بودجه در سیستم اتوبوسرانی موجب افزایش استفاده از اتوبوس میشود. بنابراین هفت سیاست بودجه ارائه و بررسی شد. نتایج نشان داد سیاست افزایش بودجه فرهنگسازی همراه افزایش هوشمندسازی و کاهش بودجه خرید ناوگان، بیشترین افزایش را در استفاده از اتوبوس به همراه داشته است. ضمن اینکه این سیاست همراه با تاثیرات بلندمدت موجب افزایش استفاده از اتوبوس میشود. |
وضعیت اجرا: در حال اجرا است. |
- Hits: 471