مقدمه

مشکلات جوامع انسانی و سازمان­ها روز به روز پیچیده­تر و حل آنها نیازمند رویکردهای مناسب‌تری است که بتوانند تاحدودی آن پیچیدگی را مهار کنند. موارد فراوانی وجود دارد که تلاش مدیران و مسئولان برای حل یک مشکل، فقط باعث تسکین آن شده و پس از مدت کوتاهی، وضعیت مانند قبل شده یا منجر به ایجاد مشکلاتی بزرگتر و بدتر گردیده است.

در سیستم‌های امروزی که ارتباطات زیادی میان اجزا وجود دارد، مدیریت و مواجهه آن‌ها را مشکل می‌سازد، به‌ویژه اگر ابعاد رفتاری نیز اضافه گردد. در این میان نیاز به رویکردهایی است که بتوانند بادرنظر گرفتن تمامی ابعاد و اهدافی که ممکن است توسط ذینفعان گوناگون شکل‌ گرفته، تا حدودی پیچیدگی را رام کرده و این مسائل آشفته را ساختاردهی و حل نمایند. بررسی سابقه تاریخی استفاده از رویکردهای مختلف تحلیلی و تصمیمسازی در سطح ملی، صنعتی و بنگاهی در کشور، نشان میدهد که بنا به دلایل مختلف، تاکنون رویکردهای سیستمی استفاده چندانی نشده است. .گروه پژوهشی تفکر سیستمی در عمل با هدف ترویج استفاده از رویکردهای سیستمی، توسعه یافته است

این واحد پژوهشی در قالب پنج دپارتمان پژوهشی به شرح زیر فعالیت می کند :

1- دپارتمان تفکر سیستمی

2- دپارتمان پویایی­شناسی سیستم­ها

3- دپارتمان تحقیق در عملیات نرم

4- دپارتمان مهندسی سیستم­ها

5- دپارتمان بازی‌های سیستمی

 

چشم انداز و موضوع فعالیت

گروه پژوهشی تفکر سیستمی در عمل در افق ۱۴۰۴ به‌عنوان گروهی پیشتاز در گسترش نگرش سیستمی در شرق کشور شناخته شود. فعالیت اصلی گروه پژوهشی به شرح زیر است:

✅  انجام طرح ­های پژوهشی کاربردی

 ارائه خدمات مشاوره علمی پژوهشی به سازمان های متقاضی و دانشجویان

 برگزاری کارگاه­ها و دوره‌های آموزش عالی کوتاه مدت

 برگزاری همایش و سمینارهای تخصصی در حوزه علوم سیستمی 

 برگزاری مسابقات تفکر سیستمی

 ترجمه و تالیف کتاب علمی و چاپ مقالات در زمینه­های مختلف با رویکردهای سیستمی

 انتشار مجله بین‌المللی تفکر سیستمی در عمل به زبان انگلیسی

 

اهداف

هدف از تأسیس گروه پژوهشی تفکر سیستمی در عمل بهبود و ارتقای تفکر و تصمیم‌گیری در جامعه،  توسعه تفکر سیستمی از طریق بازی­های مرتبط،  کمک به رفع نیازهای علمی پژوهشی کشور در حوزه علوم سیستمی، ارائه خدمات مشاوره­ علمی پژوهشی به سازمان های متقاضی، رشد و توسعه پژوهش‌هاي بين رشته‌اي و تعامل با حوزه‌هاي علمي مرتبط، ارتقاء سطح دانش و مهارت‌هاي عملي پژوهشگران علوم مدیریت از طريق ارائه فرصت‌هاي پژوهشي براي آنها، ظرفيت‌سازي براي مشاركت پژوهشگران علوم مدیریت بويژه دانشجويان تحصيلات تکميلی در عرصه پژوهش‌هاي سیستمی و حضور آنها در بطن واقعيات جامعه و صنعت است.

 

 محل فعالیت

محل فعالیت گروه پژوهشی در دانشگاه فردوسی مشهد است و قلمرو مطالعاتی آن حسب تقاضا می‌تواند بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای، استانی و محلی باشد.

1

گالری تصاویر

unnamed

همایش های مرتبط

56c5b9bf6dafb

بازی‌ها/مسابقات سیسلند

12

موسسات و انجمن‌های علمی سیستمی

s main min

دانستنی‌های سیستمی

12

آینده پژوهی و دنیای آینده